Psykologtjenester
27. nov, 2016
For noen år siden gikk det et program på NRK om Hotellet ”Havana Hilton” som i 1959 ble overtatt av kubanerne og som da fikk det nye navnet ”Havana Libre”. Det som særlig slo meg i dette programmet var de mange parallellene mellom den kubanske historie de siste 60 årene og mange av de problemstillinger og ulike perspektiver og «øyne som ser» som knytter seg til enkelte nyreligiøse bevegelser / lukkete trossamfunn. Da tenker jeg som et eksempel på hva som skjer når en menighet blir invadert og overtatt av karismatiske personer med sine visjoner, og hvordan dette oppleves av de som fortsetter å være i menigheten og av de som velger å forlate menigheten, og, ikke minst, hvordan disse to gruppene oppfatter hverandre.
Jeg er ingen fagperson når det gjelder historie, sosiologi eller sosialantropologi, og har vel en noe fragmentarisk kunnskap om Cubas historie. Likevel mener jeg det er enkelte sider ved Cubas historie der man kan trekke paralleller til enkelte nyreligiøse bevegelser. Det er sikkert også andre paralleller til Cubas historie som jeg selv ikke er oppmerksom på. Det er helt sikkert også ulike sider ved denne historien der man ikke kan trekke paralleller til enkelte nyreligiøse bevegelser / lukkete trossamfunn.
Før 1959 hadde USA store interesser i Cuba når det gjelder politisk stabilitet og økonomisk investering, og landet, ledet av Batista, ble flittig brukt av amerikanere som rekreasjonssted, og ”utnyttet” på ulike måter. Samtidig var Cuba et kontrastfylt land med store ytterpunkter mellom fattige og rike. Og de fattige var nok i majoritet.
En del, sannsynligvis de fleste, av disse følte seg utnyttet og undertrykte, og var rimelig nok mottagelige for den sosialistiske visjon som Castro stod for. Stor var da også gleden hos de fleste kubanere da Castro tok makten i 1959. Over tid har nok også mye av denne begeistringen, helt eller delvis, blitt holdt ved like i befolkningen (aktive tilhengere), fordi:
Men en del kubanere (passive tilhengere) har nok også mistet mye av begeistringen og blitt desillusjonerte, fordi:
Likevel fortsetter de å bo på Cuba fordi:
Den tredje gruppen er eksilkubanere, som har forlatt hjemlandet, fordi.
Den fjerde gruppen er befolkningen i USA (der de fleste eksilkubanere har slått seg ned), inkludert den politiske ledelsen. De har nå åpnet for dialog og samarbeid med Cuba, og fjernet deres embargo, men er ikke av den grunn enig i deres politikk og kulturelle praksis.
Mellom disse fire gruppene oppstår det da spenninger fordi de er uenige i hverandres reaksjoner, de tillegger hverandre motiver som ikke er gjenkjennbare, de har ulike meninger om rett/galt og sant/usant, ulike meninger om statens eksistensberettigelse eller hvordan landet videre bør utvikle seg, og har ulike og kryssende oppfatninger om hverandres agenda, troverdighet og legitimitet.
Men her er det også mange nyanser, for eksempel:
Nyeste kommentarer
03.12 | 21:29
Hei, jeg er NIRA SHALOM, jeg er her ute for å spre disse gode nyhetene til hele verden om hvordan jeg fikk tilbake min eks-kjærlighet. Jeg holdt på å bli gal da kjærligheten min forlot meg for en anne
01.12 | 07:20
Jeg har hovedfag i matematikk. Og jeg er blant dem som tror at 5,1 er et større tall enn 5,08.
07.11 | 11:23
Ikke veldig bra, dårlig versjon av ortodoks og katolikk kristendom
04.11 | 12:34
Jeg likes ikke nettsiden din veldig virusete