- Når
en dommer, eller et jurymedlem, i en rettssak er i slekt med eller har personlig forhold (for eksempel vennskap eller uvennskap) til den som er under tiltale.
- Når en person blir tilsatt i en stilling, ikke først og fremst på grunn
av sine kvalifikasjoner, men fordi den som tilsetter vil ha vedkommende fordi han (eller hun) har betalt penger ”under bordet” eller har formidlet ”intime ytelser” til den som tilsetter.
- Når en politisk leder motarbeider
at en bedrift blir vurdert i forhold til økonomisk kriminalitet fordi den politiske lederen har en nær slektning som sitter i bedriftens styre. Et viktig prinsipp ved krav om habilitet i juridiske sammenhenger er å sikre at juridiske beslutninger
fattes på grunnlag av sannferdige og rettferdige vurderinger uavhengig av eventuelle personlige interesser og behov hos de som er med å legge grunnlaget for en dom. Dette kan for eksempel dreie seg om økonomisk gevinst, makt eller ens
gode navn og rykte. I forhold til nyreligiøse grupper kan man på tilsvarende måte stille spørsmål ved troverdigheten av utsagn fra ledere for slike grupper hvis det foreligger forhold som tilsier at de kan ha person interesse
eller behov for at andre utenforstående oppfatter den religiøse gruppen som sann og troverdig. Slik fordeler kan for eksempel være knyttet til økonomi, makt eller status. At lederen her i utgangspunktet er sårbar er for så
vidt naturlig, ettersom ledere i nyreligiøse grupper ofte kan være økonomisk avhengig av sine medlemmer, har makt over dem, og er avhengig av deres anerkjennelse. Konsekvensen av dette at er derfor at man ikke uten videre kan legge vekt
på hva en leder sier om sin egen, eller gruppens, troverdighet, selv om vedkommende internt i gruppen tillegges stor troverdighet og autoritet.
Men ikke bare ledere for nyreligiøse grupper kan ha et habilitetsproblem. Her er noen
andre eksempler:
- Mellomledere som ønsker å posisjonere seg i gruppen, ved å for eksempel internt å være overdrevent kritisk til lederen eller ved å innynde seg over lederen ved å fremstå som eksemplariske.
- Medlemmer som er ukritisk positive fordi de er for økonomisk eller sosialt avhengige av gruppen.
- Avhoppere som med bakgrunn i egne negative erfaringer vil hevne seg på gruppen, eller på en eller annen måte vil kunne oppnå
fordeler, ved å fremstille den entydig negativt.
Benektelser og bagatellisering
En mulig indikasjon på mangel på troverdighet er når en person eller gruppe har problemer med å
åpent innrømme at man tidligere har tenkt feil. Jeg velger her ikke å komme med eksempler på dette, men de fleste skulle være kjent med eksempler på individer eller grupper som over tid har endret sine synspunkter og/eller
praksis, og som har hatt problemer med å erkjenne dette åpent utad, i politiske sammenhenger, i religiøse sammenhenger eller i andre kulturelle sammenhenger.
Slik motstand kan gi seg utslag i form av både benekting og bagatellisering,
samtidig som vi må kunne gi rom for at både benekting og bagatellisering også kan være forenlig med oppriktighet, dvs. at det er snakk om falske minner. Men jeg mener selv at det hele blir litt pinlig når innrømmelser og
bekreftelser av en ”svart” fortid først kommer når noen utenforstående trekker det fram, dvs. at man selv ikke har tatt initiativ til å vedkjenne seg sin fortid, men etterpå plutselig kan huske ”alt”,
i hvert fall det som man får direkte spørsmål på.
Her er noen eksempler på hvordan bagatellisering kan komme til uttrykk:
- Jo, vi tenkte nok slik den gangen, og gjorde sikkert en del uheldige ting. Men vi var
unge og kanskje litt for begeistret for vår sak, men gjorde det hele i beste mening. Det vil være uheldig å ta opp dette nå.
- Nåværende medlemmer kjenner ikke til vår historie, og det vil kunne skape både
forvirring og usikkerhet blant dem om vi skulle begynne å fokusere på dette nå.
- Vi har lært av våre erfaringer og det er derfor ingen grunn til å snakke mer om dette.
- De som tenker på
tidligere tider har lett for å henge seg opp i det som var negativt, og glemme det som faktisk var positivt.
- Tiden leger alle sår.
- Vi er ikke ansvarlige for det tidligere ledere satte i gang.
- Det var
egentlig ikke noe galt med vår ideologi, problemet var datidens ledere.
- Det var ikke noe galt med datidens ledere, vi hadde bare en uheldig ideologi.
- Det ville gi et uheldig inntrykk utad om vi skulle bli assosiert med vår
fortid, vi har tross alt en god sak å kjempe for.
- De som var med den gangen var med frivillig, og vi laget ingen problemer for de som ikke ønsket å være med eller som reagerte på det vi holdt på med, og enhver
som har ønsket det har hatt anledning til siden å ta dette opp med oss.
- Det vi gjorde den gangen kan kanskje med dagens øyne sees på som galt, men den gangen levde vi i en annen tid og kultur enn det vi gjør
nå.
- Dommen overlater vi til Gud.
- Gud tilgir alt, og å tilgi er å glemme.
- Det viktigste er å se fremover.
- Det ville være uheldig om dette skulle komme fram i pressen.
Vi vet hvordan pressen liker ”sensasjoner” og hvordan de kan fremstille en sak ensidig. Vi er også bekymret for at en slik fremstilling vil kunne være til skade ikke bare for oss som organisasjon og for vår visjon, men også
for den tro vi deler med mange andre mennesker og organisasjoner.
- Vår sak er viktig, ikke først og fremst for oss men for Gud som har gitt oss denne visjonen. Et overordnet prinsipp for oss er derfor at flest mulig mennesker får
del i denne visjonen. Men hvis denne saken skulle komme fram i den offentlige debatt, er vi redde for at mennesker som er med oss vil slutte eller at mennesker som kunne ha blitt med oss vil vegre seg for å bli med. Det ville være ensbetydende
med å motarbeide Gud.
Men når det er sagt: Når jeg bruker begrepet bagatellisering, så må ikke det uten videre oppfattes som negativt. For når man går inn på de enkelte utsagn, mener jeg man også
kan finne utsagn som faktisk har legitimitet, og at det faktisk er riktig som vedkommende sier - det er en bagatell! Men dette er et komplekst tema, der vurderingen av hva som generelt og konkret er positivt eller negativt, er en subjektiv greie preget av
eget verdisyn og menneskesyn, egne opplevelser, aktuell sak og aktuell kontekst. Så noen entydig fasit på "gode" og "dårlige" bagatelliseringer tror jeg ikke finnes. Til syvende og sist dreier dette seg om moralfilosofi, der ingen enkle svar
finnes.
Identitetskonstruksjoner og definesjonsmakt
En måte å styrke troverdigheten når det gjelder egen "tro" vs "andre troende", er ved å bruke den makten som ligger i ulike måte
å omtale seg selv og andre på. Her er noen eksempler på dette gjennom argumenter som troende og ateister har brukt om seg selv og "motparten".
Troende om seg selv
- Har en trygg tro
- Har en klar, radikal
og kompromissløs overbevisning
- Tviler ikke
- Har en trygg forvissning, vet hva vi tror på
- Har sett noe andre ikke har sett
- Snakker ut fra egne personlige opplevelser
- Andre som går samme vei
og søker det samme opplever og finner det samme
- Har ført til radikale og positive endringer i eget liv
- Er ikke bekymret for hva som skjer når man dør
Ateister om seg selv
- Driver
ikke med esoterisk/hemmelig kunnskap som ikke beviser noe som helst, eller er forutinntatte, men forholder oss med et åpent sinn til alt som kan dokumenteres og alle saklige argumenter.
- Har ingen tro på verken det ene eller andre, men
tilegner oss kunnskap i samsvar med grunnleggende vitenskapelige prinsipper for bevis og dokumentasjon.
- Respekterer troende som har tenkt grundig igjennom sitt standpunkt, og som kan gi en god begrunnelse for det.
- Unngår alt som smaker
av overtro, forutinntatthet, antagelser og det å tro på noe bare fordi andre tror på det.
- Et samfunn kan bygges opp på fornuft, rasjonalitet og humanistiske prinsipper og trenger egentlig ikke noen religion.
- Unngår
religioner fordi dette bare dreier seg om virkelighetsflukt, ansvarsfraskrivelse, fantasier og fremtidsdrømmer uten rot i virkeligheten.
- Forholder oss til virkeligheten og hverdagen og ikke til noe "hinsides".
- Unngår å
involvere oss i bevegelser der ideologiske overbygninger er viktigere enn respekt for det enkelte menneske.
- Er åpen for envhver åpen og saklig debatt.
Troende om ateister
- Åndelige forblindete
- Tør ikke bruke annet enn den såkalte fornuften
- Tør ikke å åpne seg for det som bare kan erfares med andre sanser
- Vil heller følge sine lyster og dyrke sitt intellekt enn å underordne seg Gud
- Vet utmerket godt at Gud finnes, men later som Gud ikke finnes
- Setter premisser for hvordan man tilegner seg virkelighetsforståelse - målbar empiri - noe som gjør at de selvfølgelig aldri vil finne Gud
- Påstår
at de vil tro når de har "fått bevist" men uten at dette stemmer"
- Er egentlig motstandere av Gud
- Er ikke forberedt på det sjokket som møter dem når de dør
Ateister om troende
- Dypt religiøse
- Holder fast på religiøse dogmer
- Tolker hele bibelen bokstavelig
- Kristenfanatikere
- Kristenfundamentalister
- Hjernevaskete
- Har sluttet å tenke selv, vil ikke
følge logisk tenkning
- Bare opptatt av den hinsidige
- Overkjører andre mennesker med sin tro
Kjell Totland Psykologtjentester © 2017