Psykologtjenester
I følge Jehovas vitner er de som folk flest og skiller seg ikke ut andre mennesker, bortsett fra at deres medlemmer har en ”lysende fremtid” med de konsekvenser det medfører. For eksempel sier de følgende: "In most ways Jehovah's Witnesses are like everyone else. They have their problems - economic, physical, emotional. They make mistakes at times, for they are not perfect, or inspired or infallible". ("Jehovah's Witnesses in the Twentieth Centry", 1978 s. 3). Det er heller ikke noe som tyder på at de driver noen form for seleksjon ved rekruttering av nye medlemmer. Det finnes imidlertid de som hevder at Jehovas vitner som en helhet har visse kjennetegn som avviker fra befolkningen for øvrig, kjennetegnet av stress, og at dette i hovedsak har sammenheng med det menneskesyn og livssyn som Jehovas vitner formidler. Her er noen eksempler på dette:
1. Bergman (1992, s.72) hevder at Jehovas vitner først og fremst kjennetegnes av rigiditet, fordi Selskapet Vakttårnet hele tiden preger Jehovas vitner med én måte å forstå virkeligheten på, og fordi de er svært uvillige til å slippe fram andres synspunkter, både innenfra og utenfra. Bergman (1992, s.308-309) mener også at i den grad Selskapet Vakttårnets forkynnelse og virksomhet kan relateres til Jehovas vitner mentale problemer, kan disse sammenhengene kategoriseres slik:
2. Dr. Onoda - psykolog og selv et aktivt Jehovas vitne - hevder at skyldfølelse er det mest sentrale: ”I would like to consider another reason why Jehovah's people have mental problems, but I want to be cautious that some do not understand the following statements. I have tremendous love, respect, and devotion for Jehovah's true organization, but it can contribute to or accelerate an existing problem rather than making it better. What Biblical teaching contributes to making a problem worse? It is guilt. Jehovah's people are confronted with a higher standard and thus have higher psychological pressure. The ”world” says, if you feel guilty, get rid of it. But we have to maintain the high level of Christian conduct in our families, daily lives and personalities. We cannot think a wrong thought without feeling guilty. If the Withess become unbalanced, he/she may become overly despondent and feel like a failure because perfection cannot be attained in mind, body and thought. In essence, some of the ”Friends” try so hard to please Jehovah that they become mentally ill” (ref. i Penton, 1985 s. 288-289).
3. Penton (1985, s.288) sier følgende: ”In addition there are factors characteristic of Witness life itself which undoubtedly bring about a degree of mental illness. Zealous pioneers have on many occations sacrified both their physical and mental health out of a spirit of devotion. Some elders and publishers also give themselves to the point of exhaution. The Christian doctrine of self-sacrifice, admirable as it no doubt may be, causes some serious mental stress among the most devout Witnesses of Jehovah. At the same time, attitudes of super-pietism also have a detrimental effect on some of the persons manifesting them or, additionally, on a number og those who are objects of their ”over-righousness”. Generelt mener Penton at depresjoner, skyldfølelse og ”spenninger” er det mest typiske.
4. Weishaupt & Stensland (1997) har, i forbindelse med undersøkelse av kvinnelige ex-vitner, studier av Selskapet Vakttårnets publikasjoner, samt egen klinisk praksis, trukket fram flere sider ved Selskapet Vakttårnet som organisasjon, som de mener kan skape mentale problemer. Bl.a. hevder de at Selskapet Vakttårnet er en såkalt ”høy-kontroll-gruppe”, dvs. at Jehovas vitner utsettes for relativt mye kontroll fra Selskapet Vakttårnet, mannlig ektefelle, og andre i den lokale menigheten. Som kriterium på ”høy-kontroll” brukte de følgende:
Alle disse forholdene mener de å kunne påvise at Selskapet Vakttårnet forventer av Jehovas vitner i relativt stor grad, med henvisning til sitater fra deres skrifter (Weishaupt & Stensland, 1997, 3-8).
Her er to eksempler: ”De som er teokratiske, vil verdsette Herrens synlige organisasjon og ikke være så tåpelige at de stiller sin egen menneskelige tankegang og oppfatning og sine egne personlige følelser opp mot Jehovas kanal” (VT 15.6.52). ”Adam and Eve lost Paradise because they wanted to make their own decisions about right and wrong” (WT 15.1.94 15-20). Dette fenomenet er forøvrig relativt vanlig i trossamfunn med sekteriske trekk, iflg. Tobias & Lalich (1994): ”Cults create a world in which all the answers are known - an the cult suppposedly has them. This type of thinking also serves a protective function, saving members from the anxiety of thinking for themselves” (s.100).
Weishapt & Stensland (1997, 10) henviser videre til studier har vist at mennesker som har en indre ”locus of control” (dvs. at ens motivasjon for atferd primært er ”indre styrt”) klarer seg bedre psykisk enn mennesker som primært blir styrt ”utenfra” (Pearce & Martin, 1993; Thomson et al., 1993). Indre lokus for kontroll har blitt funnet å korrelere signifikant med følelse av glede og selvaktelse (Kopp & Ruzicka, 1993). Og mennesker med ytre lokus for kontroll har problemer med å godta det å ta ansvar for seg selv, samt har en tendens til å søke årsak i ytre omstendigheter når de er i vanskeligheter (Wang & Anderson, 1994).
Dermed trekker Weishaput & Stensland den slutning at Selskapet Vakttårnets ytre kontroll kan indusere psykiske problemer. Andre indisier (majoriteten av forskere og terapeuter som har interessert seg for Selskapet Vakttårnet og Jehovas vitner, og det de fleste ex-vitner forteller) ser ut til å peke i samme retning, selv om man må regne med feilkilder her. De eneste som hevder det motsatte er Selskapet Vakttårnet og aktive Jehovas vitner. Men om det faktisk finnes en slik kausalitet, er i realiteten umulig å bevise: Det finnes ingen egnete metoder for å ”isolere” og måle den påvirkning Selskapet Vakttårnet har på Jehovas vitner. Strengt tatt forblir det derfor en påstand at Selskapet Vakttårnet induserer psykiske problemer hos Jehovas vitner. Se mer om dette i artikkelen ”Nyreligiøse bevegelser og mental helse” som du også finner på denne hjemmesiden.
Undersøkelsen til Weishaupt & Stensland (1997) indikerer videre at det er et relativt stort innslag av depressive reaksjoner hos Jehovas vitner og at disse problemene blir mindre når et Jehovas vitner forlater trossamfunnet. Sammenhengen mellom depresjon og ”ytre press” forklarer Weishaupt & Stensland slik: Jehovas vitner som opplever at det han/hun måtte tenke eller føle bryter med det som forventes av Selskapet Vakttårnet, blir nødt til å fortrenge sine egne tanker og følelser for å ”overleve”. Alternativet er å leve med en kognitiv dissonans, noe Festinger (1957) mener en person da vil unngå. Festingers teori om kognitiv dissonans er for øvrig basert på studier av mennesker i trossamfunn med sekteriske trekk, om hva som skjer f.eks. når en profeti ikke blir oppfylt (sml. også Selskapet Vakttårnets reaksjoner på uoppfylte profeti om Harmageddon i 1975). Depresjonen blir da resultatet av at personen ikke greier å leve fullt ut verken med sin egen kritikk eller med det som Selskapet Vakttårnet sier, og må binde psykisk energi til det å fortrenge hele problematikken, ut fra sitt eget behov for å ha en fortsatt tilhørighet som Jehovas vitner. Alternativene blir å i hemmelighet leve med sin skepsis og tvil, med dertil følgende skam og skyldfølelse og frykt for å bli ”avslørt”, eller å stå åpent fram med sin tvil og kritikk og da risikere ekskludering fra Selskapet Vakttårnet, Jehovas vitner og sin egen familie. I følge Bergman (1992, s.161-182) er dette en type vanske som er vanlig å finne hos Jehovas vitner.
For min egen del vil jeg legge til følgende sider ved Jehovas vitner som jeg mener kan være stress-relatert:
Referanser
Arlebrand, H. (1992): Drømmen om riket. Nytt Liv. Box 25032, 40031 Gøteborg.
Beckford, J.A. (1975): The Trumpet of Prophesy. A Sociolgical Study of Jehova's Witnesses. Basil Blackwell, Oxford. England.
Bergman, J. (1992): Jehovah's Witnesses and the Problem of Mental Illness. Witness Inc. P.O.Box 597, Clayton, USA.
Festinger, L. (1957): A theory of cognitive dissonnance. Stanford, CA: Stanford University Press.
Kopp, R. & Ruzicka, M. (1993). Women's multiple roles and psychological well-being. Psychological Reports, 72(3, pt.2), 1351-1354.
Munters, Q.R. (1973): Abstract of Recruitment as a Vocation: The Case of Jehovah’s Witnesses. Sosiological Abstracts.
Pearce , C.& Martin, G. (1993): Locus of control as an indicator of risk for suicidal behaviour among adolescents. Acta Psychiatrica Scandinaica, 88(6) 409-414.
Penton, M. J. (1985): Apocalypse Delayed. University of Toronto, Toronto Press, Canada.
Selskapet Vakttåret (1993): Jehovas vitner. Forkynnere av Guds rike. Enebakk.
Thomson, S. et al (1993, febr.): Maintaining perceptions of control: Finding perceived control in low-control circumstances. Journal of Personality and Social Psychology, 64(2), 293-304.
Tibias, M.L. & Lalich, J. (1994): Captive hearts, captive minds: Freedom and recovery from cults and abusive relationships. Alameda, CA: Hunter House.
Wang, D. & Anderson, N. (1994, Mar.-Apr.). Excuse making and blaming as a function of internal-external locus of control. European Journal of Social Psychology, 24(2),295.302.
Weishaupt & Stensland (1997): Wifely subjection: Mental Health Issues in Jehovah’s Witnesses Women. Cultic Studies Journal 1997. Vol 1 (se også: http://www.icsahome.com/infoserv_articles/weishaupt_kaynor_wifelysubjectionjw_abs.htm).
Copyright © 2009 Kjell Totland Psykologtjenester
Nyeste kommentarer
03.12 | 21:29
Hei, jeg er NIRA SHALOM, jeg er her ute for å spre disse gode nyhetene til hele verden om hvordan jeg fikk tilbake min eks-kjærlighet. Jeg holdt på å bli gal da kjærligheten min forlot meg for en anne
01.12 | 07:20
Jeg har hovedfag i matematikk. Og jeg er blant dem som tror at 5,1 er et større tall enn 5,08.
07.11 | 11:23
Ikke veldig bra, dårlig versjon av ortodoks og katolikk kristendom
04.11 | 12:34
Jeg likes ikke nettsiden din veldig virusete