Psykologtjenester
(For ordens skyld: Det jeg her skriver er uttrykk for mine personlige meninger og har ingen ting å gjøre med at jeg er psykolog)
Det finnes ingen tekster i Bibelen som eksplisitt sier at "det er forbudt med sex (med seg selv eller andre) før ekteskapet". Skal man si noe generelt om dette, må man derfor i stedet trekke slutninger ut fra sammenhenger, finne ut hvordan ulike ord og uttrykk brukes, hva som måtte være av "store linjer" i Bibelen, eventuelt også "lese mellom linjene".
De mest brukte bibelreferansene i dette spørsmålet er følgende:
Det er ikke helt enkelt å tolke disse bibelordene, dvs prøve å trekke noen "tidløse sannheter" ut av dem, samtidig som de også må forstås ut fra sin historiske og kulturelle sammenheng.
Her er i alle fall min mening om hva man ev. kan «trekke ut» av disse versene om dette temaet:
Jeg har altså store problemer med å finne noen steder i Bibelen der man ut fra et enkelt bibelvers eller sammenhengen kan konkludere med at "sex med andre før ekteskapet er synd".
Jeg vil også gjerne føye til følgende.
Uttrykket "å drive hor" i Bibelen brukes ikke bare i forhold til sex. I GT brukes det også som uttrykk for mer generell utroskap (Salme 73,27 og Hos. 9,1). Min definisjon på "hor" er derfor å svikte den man har valgt å være lojal mot, enten dette dreier seg om sex eller andre forhold. Siden den ugifte ikke er "bundet", er det derfor også naturlig at begrepet seksuell "hor" først og fremst retter seg mot de gifte, i neste omgang de som "lever ut sine lyster". For ungdom som kanskje er "underveis" mot et mer varig forhold og som er "i sin fulle kraft" passer dette begrepet dårlig.
Det er også verd å merke seg at selv om det å "holde på med horelevnet" i Bibelen defineres som synd, ser vi også at gruppen av "horer" ved flere anledninger også behandles med forståelse og ikke-fordømmelse (Joh. 8,3), og at de til og med kan vise en forbilledlig tro (Hebr. 11,31). Det samme ser vi ved Jesu møte med en kvinne med "ustabile relasjoner" (Joh. 4). Det er også verd å merke seg at hovedbudskapet i Joh. 8 er at Jesus ikke "fordømmer" kvinnen som var grepet i hor (dvs. at hun hadde sviktet sin ektemann). Det kan tyde på at Jesus kanskje kjente til "spesielle omstendigheter" i kvinnens liv som gjorde at hennes "horeri" var annerledes enn den f.eks. Paulus viser overfor en ikke navngitt person i 1.Kor. 5. (Man kan f.eks. tenke seg at kvinnens mann hadde sviktet henne i en omfattende grad og at hun i "et svakt øyeblikk" søkte trøst hos en annen mann).
Det finnes en rekke steder i NT der betegnelsen "ren" ikke henspiller på noe som har med seksualitet å gjøre (se for eksempel 1. Pet. 1,22). På samme måte som "hor" ser det ut til at "ren" (slik det brukes i 2. Kor. 7,1 og 1.Pet. 1,22) - "katharsis" også her har en dypere mening, nærmest en kombinasjon av "atskilt", "hellig", "ubesudlet" og "oppriktig".
Konklusjon:
Hvis man forutsetter at Gud finnes, og at det i Bibelen finnes et enhetlig perspektiv på dette med sex før ekteskapet, er dette det nærmeste jeg kan komme:
Gud har skapt menneskenes seksualdrift for at de skal kunne formere oss, og for å gi menneskene glede og gode opplevelser, alene eller i fellesskap med andre. Men det betyr ikke at Gud tar avstand fra seksuelle aktiviteter i andre sammenhenger enn ekteskapet, eller at han mener at seksualitet i andre sammenhenger er noe mindreverdig. Samtidig ønsker han at mennesker tar ansvar for seg selv, respekterer andre mennesker, og på forhånd vurderer konsekvenser av ulike handlinger og valg. Dette gjelder både generelt og i forhold til sex. Derfor passer det bra med slike motto som "alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, skal også dere gjøre mot dem".
Etter min mening finnes det derfor heller ikke noe grunnlag ut fra Bibelen til å kategorisk avvise at mennesker har seksuelle aktiviteter før et ekteskap.
Se også dette blogginnlegget om samme tema.
Men er det bare jeg som tenker slik? Jeg tror ikke det. Tilfeldigvis kom jeg i dag (15.03.2018) over følgende notat fra lokalavisen Røyken og Hurums avis s. 16-17 der det stod en reportasje fra vikarbiskop Kjetil Haga sin bispevisitas i Røyken og Hurum: Der stor følgende å lese (s. 16) i forbindelse med et besøk på Sætre ungdomsskole:
- Han må også svare å hva han mener om sex før ekteskapet.
"Da må jeg si at hver og en må tenke seg om i alle sine valg, og ta vare på sin kropp. De fleste velger å ha sex før ekteskapet, men det er viktig å vise hverandre respekt, og tenke på hvem, hvor og hvordan. Det er like mye en utfordring til dere, som et svar, sier han diplomatisk, og legger til at vi alle lærer av våre erfaringer."
For øvrig mener jeg at en viktig grunn til at temaet "sex før man gifter seg" ikke omtales eksplisitt i Bibelen henger sammen med at det på den tiden var vanlig at mennesker giftet seg før de ble kjønnsmodne. Se mer om dette her.
Jeg er også enig i at det er bedre at folk har sex før de gifter seg enn at de gifter seg for tidlig. Se mer om dette her.
Tillegg 1: Om hor og leiermål i middelalderen
I Christian V sin lov av 1617 ble det gjort et skille mellom alvorlige seksualforbrytelser og mindre alvorlige seksualforbrytelser.
Som eksempler på alvorlige seksualforbrytelser nevnes blant annet "hor" (også kalt halvt hor), dvs seksuell omgang mellom en gift og en ugift person, og "dobbelthor" (også kalt helt hor), dvs seksuell omgang mellom personer som er gift på hver sin kant.
Og som eksempler på
mindre alvorlige seksualforbrytelser nevnes "jomfrukrenkelse", dvs å ha samleie med en ugift kvinne etter å ha gitt falskt eller ugyldig ekteskapsløfte, "simpelt leiermål" (også kalt løst leiermål), dvs
samleie mellom to ugifte, og "komme for tidlig i barsel", dvs å føde et barn tidligere enn 7 månederer etter inngått ekteskap (også kalt ekte leiermål). Se mer om dette temaet her.
Alvorlige seksualforbryteler
kunne føre til svært strenge straffer, til og med dødsstraff. Mindre alvorlige seksualforbrytelser førte som regel til bøter. Etter 1791 falt denne boten bort om paret giftet seg fødselen, og i 1812 ble
første og annengangs simpelt leiermål avkriminalisert og bøtene opphevet.
Se mer om dette temaet her
Tillegg 2: Om førekteskapelig
sex i Det Gamle Testamentet
Det er også verd å være oppmerksom på at det finnes flere eksempler i Det Gamle Testamentet på mennesker som ser ut til å ha hatt sex uten å være gift. I
disse eksemplene ser man at vurderingen av disse handlingene - om det ble sett på som negativt eller ikke - var basert på den aktuelle konteksten og ikke ut fra handlingen som sådan. Her er noen slike eksempler:
Tillegg 3:
Det er også verd å merke seg hvilket syn som Martin Luther hadde på dette spørsmålet. I en
artikkel av Live Bressendorf Lindseth med tittelen "Kvinnen som fikk mannen på bedre tanker" i "Klassekampen" 21.05.22, er temaet at den eldre Martin Luther var av den mening at mann og kvinne skulle være likeverdige partnere, også i
sengen. Og hun sier her blant annet at "Sex bar i seg kimen til nærhet og lidenskap, agiterte han, og viste blant annet til Bibelen: "Forteller ikke Bibelen at Isak kjærtegnet Rebekka".
Og hun sier videre: "Luther så det faktisk som
sin plikt å ha en åpen dialog om seksuelle forhold i ekteskapet og bekjempe følelser av skam og skyld hos unge som ivret eter å gifte seg fo å tilfredsstille sitt begjær. Og om forlovede hadde sex, bedrev de ikke hor, mente
han. De hadde tross alt inngått en kontrakt og skulle gifte seg. Senere protestantisk skremselspropaganda mot førekteskapelig sex, har følgelig ikke rot i Luthers lære. Selv anklaget han moralister for hykleri og gjentok igjen og
igjen at kjønnsdriften måtte respekteres, både hos menn og kvinner".
Kjell Totland (c) 2022
Kjell Totland
07.03.2021 10:27
Det står det ingen ting i Bibelen om.
Johannes Råheim Trædal
25.02.2021 14:52
Må man ha sex før ekteskapet
Kjell Totland
24.01.2021 19:44
Til det andre: Ja, noen trekker slike konklusjoner, av ulike årsaker. Hvis for eksempel vedkommende har unnlatt å møte andre mennesker med respekt, så kan det være en av flere mulige årsaker.
Kjell Totland
24.01.2021 19:41
Til det første, slik jeg er det: Siden dette verken bekreftes eller avkreftes i Bibelen, er det ikke mulig generelt å si verken "ja" eller "nei" til det.
Jostein Kråkenes
24.01.2021 04:07
Kan en pastor si til ugifte: I flg Bibelen er det OK ligge sammen om dere ønsker det?
Traff ein mann som hadde stor omgang med damer. Jeg spurte: Hvordan føler du deg? Svar: Jeg føler med skitten.
Kjell Totland
30.01.2020 16:14
Relevansen er et eksempel på ansvarlighet fra GT, og er, som du påpeker, ikke noe argument for monogami. Så her er vi enige.
Thorbjørn Eeg Ustad
17.03.2021 17:59
Jostein Kråkenes: Det er en kjent sak at kristne frimenigheters lære om sex trigger til at man føler seg skitten.
j
30.01.2020 12:07
hei. hva er relevansen av tekstene fra GT?? Jeg trodde det å ekte en du forførte handlet om ansvarlighet i en helt annen tid, og at det ikke har med monogami å gjøre i det hele tatt.
p
30.01.2020 11:54
var ikke flerkoneri noe som ble praktisert i gammeltestamentlig tid? jeg forstår derfor ikke at å måtte gifte seg med den en man forfører har med monogami å gjøre, men mer noe med ansvarlighet
Davida
30.11.2019 05:21
Den røde tråden viser kanskje at man skal holde seg til e'n av gangen og ikke ødelegge enheten ved å begjære andre, som da blir å overdrive (=synde og vike fra den gyldne midddelvei).
Nyeste kommentarer
03.12 | 21:29
Hei, jeg er NIRA SHALOM, jeg er her ute for å spre disse gode nyhetene til hele verden om hvordan jeg fikk tilbake min eks-kjærlighet. Jeg holdt på å bli gal da kjærligheten min forlot meg for en anne
01.12 | 07:20
Jeg har hovedfag i matematikk. Og jeg er blant dem som tror at 5,1 er et større tall enn 5,08.
07.11 | 11:23
Ikke veldig bra, dårlig versjon av ortodoks og katolikk kristendom
04.11 | 12:34
Jeg likes ikke nettsiden din veldig virusete